גישה טיפולית
"האני המאמין" המקצועי
שלום, שמי קתרין רצוני, פסיכולוגית קלינית, בעלת תואר שני (M.A) מטעם אוניברסיטת בר-אילן. הגעתי למקצוע מתוך אהבה לתחום ורצון לסייע לאנשים שחווים מצוקה, משבר או רצון לשינוי בחייהם.
גישתי הטיפולית הינה אינטגרטיבית ומותאמת לצרכיו האישיים של הפונה, בהתאם לגילו, קשייו ואישיותו. אני מאמינה שקיימת חשיבות רבה לקשר טיפולי כן ו"בגובה העיניים", על מנת שהפונה יוכל להרגיש בטוח לשתף ולחלוק.
הראיה שלי הינה הוליסטית ומערכתית, תוך מתן חשיבות לחיבור הקיים בין גוף לנפש. בהתאם, משולבים בטיפול כלים יעילים מהגישה הקוגניטיבית-התנהגותית (CBT), הפסיכולוגיה החיובית וחוכמת המזרח (Mindfulness), וזאת בשאיפה להפחית את המצוקה בפרק זמן קצר ככל הניתן.
אני רואה בטיפול רגשי הזדמנות להתגבר על קשיים נוכחיים, תוך מתן כלים שיסייעו בהתמודדויות נוספות בעתיד ויעניקו איכות חיים טובה.
עבודה עם ילדים
כשילדים נמצאים במצוקה אקוטית או מתמשכת או כשיש שינוי קיצוני בהתנהגותם, חשוב להפנותם לטיפול מתאים שיסייע להם בהתמודדות. טיפול בילדים מתבצע פעמים רבות דרך משחק, ציור ועוד. משחק הינו הכלי המרכזי לטיפול בילדים, מאחר והם עשויים להתקשות לספר על עולמם הפנימי או להביע את קשייהם באופן מילולי ישיר. המשחק, שהינו חלק מעולמו הטבעי של הילד, מאפשר תקשורת עוקפת מילים, החשובה ליצירת מרחב בטוח בין הילד למטפלת.
בעבודתי עם ילדים, אני עושה שימוש בכלים קוגניטיביים והתנהגותיים (CBT), בהתאם לגיל הילד ולקושי שחווה. במהלך הטיפול, מתבהר בהדרגה הקושי המרכזי ויחד אנחנו מחפשים את הדרכים המתאימות לו להתמודדות.
לעבודה טיפולית עם ילדים מתלווה הדרכת הורים, שמאפשרת לחשוב במשותף על הילד, וזאת כדי להביא להטבה במצבו הרגשי, במהירות האפשרית.
נדרשת הסכמה של שני ההורים לטיפול.
עבודה עם מתבגרים
גיל ההתבגרות הינו תקופה מלאת אתגרים. בני נוער רבים מתמודדים עם קשיים רגשיים המשפיעים על תפקודם ועל תחושת הרווחה שלהם. העלייה במורכבות היכולות, החשיבה והדרישות הסביבתיות, בשילוב עם תהליכי פיתוח הזהות האישית, ההבשלה ההורמונלית והמקום המרכזי של קבוצת השווים עבורם, עשויים להביא לעיתים לעלייתן של תחושות לחץ, מתח וקושי רגשי.
אם המתבגר מביע מצוקה עזה או חש צורך בטיפול רצוי לעודדו בצורה מתאימה להיעזר בטיפול רגשי.
אם אין הסכמה של הנער לפנות לטיפול פרטני, ניתן, במקרים מסוימים, להתייעץ ולחשוב במשותף כיצד לגייס את הנער לטיפול או להיעזר בהדרכת הורים בלבד.
הדרכת הורים
עבור רבים ההורות נחווית כעוצמתית ביותר. מחד, ההורות עשויה להיות מרגשת ומעצימה, אך, מאידך, טומנת בתוכה אתגר וקושי, תסכול ולא פעם אף מעוררת תחושות אשמה וכעסים. הפנייה להדרכת הורים יכולה להיות בעקבות קושי שהילד חווה באופן נקודתי או מתמשך, קושי שההורה חווה בהקשר לילדו, אתגרים הקשורים לתפקיד ההורי או סביב משברים משפחתיים. אני מאמינה שהורים הם סוכני שינוי משמעותיים עבור הילד ולכן מעורבותם הינה קריטית.
היכולת של ההורה להישאר מווסת מבחינה רגשית במצבים מאתגרים אל מול הילד, לראות את נקודות החוזק של הילד ולמצוא את האיזון המתאים, עשויה לפרקים להיות מטלה מאתגרת. ילדים זקוקים להקשבה, תשומת לב חיובית והערכה לצד גבולות מכילים, מכבדים ולא נוקשים, ואלו מקדמים בקרבם תחושת ביטחון ודימוי עצמי חיובי. כך, הדרכת הורים הינה הזדמנות להתמקדות בחוויות המתעוררות בהורות, לחשיבה והבנה של ההתנהגות של ההורה והילד ולהתמקדות בתקשורת המילולית והלא מילולית, כל זאת לטובת מציאת דרכי התמודדות יעילות ומתאימות.
מטרת הדרכת ההורים היא ליצור אווירה מכבדת ונעימה בבית, תוך הקשבה והתחשבות בצרכיו וברצונותיו של הילד ובאלו של ההורה. הדרכת ההורים שואפת להביא לשיפור ולחיזוק הקשר בין ההורה לילדו.
טיפול במבוגרים
אנשים פונים לטיפול מסיבות שונות המעוררות קושי או אי נוחות פנימית. לעיתים הפניה נעשית בתקופה משברית ורגישה יותר ובפעמים אחרות לאחר תקופה ממושכת של קושי והתלבטויות.
טיפול עבורי הוא מרחב נעים ובטוח שבו הפונה יכול לדבר על מה שמפריע לו, על רגשותיו, מחשבותיו, חרדותיו ומשאלותיו, בין אם זה סביב חוויות בהווה, בעבר או בעתיד. הטיפול מהווה סביבה אינטימית ובטוחה, מעודדת פתיחות ללא שיפוטיות, כדי שהפונה יוכל לחשוב ולבטא את מחשבותיו ורגשותיו באופן חופשי.
אני מאמינה בעבודה משותפת של הפונה והמטפלת לצורך חשיבה והבנה טובה יותר של הקשיים שהפונה חווה ורכישת תובנות בעלות חשיבות לחייו.
אני סבורה שראיה מערכתית והוליסטית של האדם וקשיו, תוך מתן התייחסות לחיבור גוף-הנפש הינה משמעותית במקרים רבים ועשויה לקדם הטבה בתחושות הפנימיות, בדרכי החשיבה וההתנהגות ובכך לסייע בהתפתחות ובצמיחה אישית.